Varia
Oheň
Jaromíru Zelenkovi
Jak krásný i v básni by byl tak čistý příběh:
Ona zradila jeho,
on zpronevěřil
svěřené peníze kvůli jiné.
Byl říjen,
kapala měď
na hlavy stříbrné
a také plavé.
Zlato jsem cítil v konečcích zubů –
bylo tak roztavené
jak vítr ženoucí příběh
po návsi –
schnell! jak zboží vezené autobusem.
Pojízdná prodejna
je krčma bab,
kde rodí se pohádky
pod ořechem. Občas blázen
sem vnikne,
neboť v té vsi
ještě chovají blázny,
a ten, jak dřív, řekne:
Zlatistý Bůček,
vedoucí Pane!
Bába ho uloží
do tašky půl kila
a s obavou na blázna kývne:
v té chvíli oddechnou si v lese srnci
a s kopce
padá do města dole
zlato, stříbro a měď
listů pomalu utrácených Bohem.
Blázen chce rychle kousat,
i do syrového bůčku
si kousne,
vždyť slunce je stále zlaté.
Ale všechna poezie je shromážděna níž,
v otlučeném kostele Panny Marie,
kde se v městečku pod kopcem
jednou ročně zastaví Dientzenhofer.
Čpavý dým obsadí podloubí,
kterým se žene
poslední přespolní
za posledním autobusem –
je klid, ani Bůh tu není
jen oči hospod
zůstanou po páté
čilé a žluté
a možná posté
se v Hořicích utne
ten starý příběh:
ona zradila jeho,
on zpronevěřil
svěřené peníze kvůli jiné.
Je šedý čas,
i rudé vlajky na radnici
jsou počtyřicáté šedé
a nastal klid, jen neklidným městem
pátrají oka televizních modravých obrazovek:
zatím je to jen pro děti,
ona zradila jeho kvůli jiné
a on zpronevěřil peníze
kvůli Bohu,
jenž v podobě cikána
s ním promlouval na hospodě.
Prázdný je štiplavý cement,
v kterém tu stojím,
nežit naproti Havlíčkově soše,
dvě dominanty jak komín, jichž dým
zahnal už sousedy do postele,
vysílá se večerník
a z Doubravy padá
zlato, stříbro a měď
do úst účetního, spočívajícího
v kuchyni pro dnes večer,
neboť jinak je jeho celý svět,
i tam,
kde já nežit mluvím k Havlíčkově soše:
Ať žijí Židé!
Tak dvě dominanty podvečera
oslovují se
a zatím blázen
pouští z Doubravy dolů na Hořice
ohnivou zlatou kouli,
jež šťastně si v šedivé tváři
podzimu něco šepce.
A tak já, jedna z dominant podvečera,
cítím svíravý kašel
ve své hrudi,
v komínu ten starý příběh:
on sloužil Bohu
a ona jiné,
tak na ní vysoudil
patero dítek.
Slunce se neskoulí
z Doubravy dolů
tak zcela naráz,
napřed se přikoulí po rovině.
A pak: Už!
Ale městečko dole vždy
v poslední chvíli bzdíkne.
–––
Jak krásný i v básni by byl tak čistý příběh:
On zradil své spodky
a ona svoje
o páté vpodvečer,
když skoulelo se Slunce
do jejich prádelního koše.
Vždyť tak přišla Smrt.
A blázen nahoře nevinně se chechtal.
A pak se podíval blázen
na město pod sebou
sžírající se v objetí
zlata, a jen mrkl okem
a hle! byli k sobě přiškvařeni.
Tak velký byl den
a slyšeli zpěv
v kostele u Marie
i lidé bez předzahrádek.
Ale, ach, ale!
Tak nelze strašit,
když po náměstí
dvě osoby straší,
Havlíček a já,
on mladší, já starší.
Z kostela linou se
půvabné básně:
On zůstal věrný
a ona dala
po hlavě košíčkem jiné.
A já zde stojím
proti té druhé dominantě
a vedu rozhovor
o bláznech,
jež je třeba chovat
jako malé děti
a jako děti je nespustit z očí –
ale v básni je šedý i pravdivý příběh:
ona a on
tak dlouho hádali se,
až se jim zvratky udusilo dítě.
Byly to jejich zvratky;
a blázen zvědavě nakloněný
seshora z Doubravy křičel.
A já se neodvážil koukat,
jak se mu ke kouli Slunce
škvaří dětská sádelnatá ruka.
Jak dobrý prý v básni by byl:
Zlatistý Bůček!
Říkám si, baba
se v pojízdné prodejně
na Doubravě
moc dlouho zakecala
a tak nás teď drží v šachu
ten vmetek z jejího lůna,
zatímco v lese oddychli si navždy
srnci, které hnal o půlnoci
až na náves, kde s nimi
pořádal představení,
skok přes Oheň:
první dostane bůček posledního,
propečený Zlatistý Bůček.
Tak nad námi stále se vznáší dým Dachau.
Podloubí po šesté v říjnu
je stále tiché,
jen čpavý dým z kostí
na nás padá.
Přespolní odešli – i Bůh odjel po práci do Bydžova.
Ruku na Slunci blázen z Doubravy se kouká.
Jako komturova socha Havlíček se pohnul.
A pak pro jednou – na čas – zapadlo sluníčko za Doubravou.
V domácích krbech zapálili ohně.
A ještě jednou:
Jen jednou ročně se v městečku dole
zastaví Dientzenhofer. V kostele tehdy planou jen písně.
Ať žije Ahasver! Ať žijí Židé!
Jak krásný i v básni by byl jak voda čistý příběh.
září 1986 – únor 1987
Báseň vyšla v Gebhardovském almanachu, strojopisném sborníku ke čtyřicátinám Jaromíra Zelenky. Poprvé byla otištěna v Souvislostech 1/2014.
Jak zelené jsou stromy
v hukvaldské oboře,
kde se daňci sbíhají
poslouchat Bystrouščiny
písně. Jak je
všem potřebný den,
v němž Janáček zapsal
zpěv drozda i nemluvněte,
aby toto ÁÁÁ
zůstalo pod nebem trčet
v bílé výhni oblaků,
v peci, kde zraje
každý muž jako strom,
jenž přinesl listí, ovoce
šťavnaté a šťastné
a nakonec stín, bílý
jako hlas kamenného
světce v oboře
pod ním. Jak každý
si v sobě nese touhu
vylézt na kopec před oknem,
svou Babí hůru,